Pages

Sunday, February 9, 2014

Aku akui dulu aku amat menzalimi diri aku sendiri.

 Aku tahu memang aku da lama tak menyahut panggilan Allah. Memang aku alpa dengan indahnya dunia ini. Aku lupa sekejap bahawa dunia ni tempat tumpangan sementara. Akhirat lah yg merupakan tempat yg kekal selamanya. Kini aku mengerti bahawa bukan org lain yang dapat membantu aku untuk insaf. Diri kita sendiri yang perlu untuk berusaha menginsafkan diri ini. Dulu aku memang banyak kali tinggal solat. Tapi puasa aku dapat buat penuh. Mungkin aku ini mudah terpengaruh dengan orang sekeliling. Dulu aku memang menzalimi diri sendiri. Hidup aku dulu memang x seperti sekarang. Dulu selalu aku memikirkan bahawa apa yang harus aku lakukan pada setiap masa. Hidup aku dulu ibarat kosong. Tiada apa yang di isi oleh diriku. Aku mulai sedar di satu ketika bahawa aku ni merupakan hamba Allah. Allah adalah penciptaku. Sejak dari itu aku mula sedar bahawa sebagai insan yang bergelar hamba kepada Allah, aku harus menurut segala perintahnya dan meninggalkan larangannya. Dulu kerap aku menipu. Aku tipu diri sendiri, aku tipu kedua ibu bapaku, keluargaku malah rakan-rakan ku sendiri. Entah kenapa aku harus menipu di saat itu, aku sendiri pun tidak tahu akan apa yang aku lakukan disaat itu. Aku rasa di saat tu sekiranya aku berterus terang mungkin tiada apa yang akan berlaku saat itu. Kini aku bersyukur kepada Allah kerana telah memberikan aku hidayah dan nur didalam hati aku kini. Setelah aku dengar pelbagai ceramah yang disampaikan oleh pelbagai ustaz dan ustazah kat internet, aku mulai sedar bahawa zaman kini adalah akhir zaman bagi umat islam. Seandainya aku x mengubah diri aku, siapa lagi?? Memang aku berniat dengan melaksanakan matlamat aku tu. Seandainya matlamat itu x diizinkan oleh Allah, maka aku redha dengan ketentuan Allah. Kita sebagai manusia hanya mampu merancang. Yang menetukan hanya lah Allah. Cita’2 aku nak jadi imam masjid. Tapi kalau x dapat jadi imam, jadi bilal pun okey jugak. Alhandulillah kerana Allah telah dipertemukan aku dengan hidayahnya. Alhamdulillah kerana dijarakkan kedudukan aku dengan matlamat aku. Alhamdulillah kerana aku dipertemukan dengan matlamat aku. Alhamdulillah kerana Allah memberi aku peluang untuk aku bersujud kepadaNya. Dengan ini aku harap aku dapat mentaati segala perintah Allah dan meninggalkan larangannya.

Sekian, wabillahitaufik walhidayah wassalamualaikumwarahtullahiwabarakatuh.

-coretan diriku- 

Thursday, January 9, 2014

Satu tambah satu sama dengan dua.. takkan sama nk buatkan dua tambah dua jadi dua jugak.. bermulanya sy untuk menulis sebab internet dah ada balik… mood nk menulis pun dtg.. nak bukak citer satu benda… citer da lama.. Cuma nk recall balik.. Citer pasal budak jauh tuh.. da lama da perkara ni patut berlaku dulu.. Cuma xde kesempatan. Terus terang nk ckp yg sebelum ni ad gaduh. Tapi, janji tu yg buatkan kita jd yg terbaik.. lepas tu, apa yg buatkan lebih baik ialah ada sesuatu yg terbaik dlm membuatkan yg terbaik… setahun sudah. Tapikan, boleh ke smpi naik atas kerusi sama’2 ea? Bole ker? Dia da masuk kelas da.. kelas sains. Dan dia x amik pun subjek akaun. Xpelah, aslkan dia dpt wat yg terbaik.. haa, dia da jadi pengawas. Hahahaha~ XD muka mesti garang bila jumpa budak bermasalah.. GOOO!!! Jgn kasi chance kt budak bermasalah tuh semua awak… DAN!!! Jgn makan rasuah!! Merosakkan Negara rasuah ni semua.. Harapan sempena mulanya tahun yg baru ni,, semoga kita dpt naik pelamin… pelamin angan pon jadi la.. ^_^ hehe~ XD

Lupa plak, nk citer ckit sejak dua menjak ni. Selalunye kn ad sesuatu yg slalu mengganggu mimpi sy waktu tido. Mcm something yg menghalang utk ulang balik mimpi nk ke wintermall tu. Mungkin tu cuma mainan tido. Xde ape sgt la yg tu. Hmm, ape pon yg terjadi, ni mmg last sy berkecimpung dlm hal bercinta ni semua. Pasni, da xde pape yg bole masuk ag. Mcm apa yg org ckp, cinta jarak jauh ni sush. Yee, mmg sush. Sush nk tamatkan. Ianya xkn tamat dengan mudh. Sy tau ianya xkn jd perkara yg sama mcm org lain. Kisah tu, kita corakkan sendiri. Xkn boleh org lain corakkannye. Xkn jatuh lagi, xkn kecewa lagi, dan xkn ad lagi gelisah tu. Corakkan langkah yg terbaik tok semua... 
TERIMA KASIH ANNIE (Ikan Gemuk) ^_^ =3